Tärkeää tietoa liittyen koronavirukseen
16.6.2020

Ford Fiesta Van -mallisto täydentyy kevythybridillä

  • Ford Fiesta Van EcoBoost (mHEV) 48 voltin kevythybriditeknologialla on polttoainetaloudellinen ja ripeästi reagoiva vaihtoehto pienten pakettiautojen asiakkaille.
  • Kevythybridijärjestelmä tarjoaa bensiinimootorin suorituskyvyn ja erinomaisen polttoainetaloudellisuuden tarvitsematta tinkiä kuormatilasta tai kantavuudesta.  
  • Fiesta Van EcoBoost kevythybridi (mHEV) laajentaa Fordin sähköistettyjen hyötyajoneuvojen valikoimaa, johon kuuluvat jo Transit kevythybridi sekä Transit Customin ja Tourneo Customin kevythybridi ja ladattava hybridi.


VANTAA 16.6.2020 – Ford Fiesta Van -pakettiautomallisto kasvaa uudella sähköistetyllä mallilla yhtiön esitellessä EcoBoost Hybrid -kevythybridimallin kompaktien pakettiautojen asiakkaille.  

Alkusyksystä alkaen tilattavissa oleva Fordin 48 voltin kevythybridivoimansiirrolla varustettu uusi Fiesta Van -malli tarjoaa pienen kaupunkipakettiauton omistajille ja kuljetusalan yrityksille  on hyvin reagoivaa bensiinimoottorin suorituskykyä ja pienemmät käyttökustannukset. Suomen hinnat julkaistaan myöhemmin.

Fordin 125 hv 1.0 EcoBoost -kevythybridi on houkutteleva vaihtoehdo asiakkaille, jotka haluavat bensiinimoottorin ajettavuuden ja säästää polttoaineen kulutuksessa. Polttoainetaloudellisuus paranee ja matalilla kierroksilla hyödynnetään sähkömoottorin koko 50 Nm väätö. Fiesta Van EcoBoost -kevythybridillä voi ajaa myös alueilla, joissa dieselautojen käyttö on kielletty. Kevythybridijärjestelmä ei vie tilaa Fiesta Vanin 1.0 m³ tavaratilasta, ja auton kantavuus on 531 kg.  

“Uusi Fiesta Van EcoBoost -kevythybridi on Fordin uusin askel kohti tavoitetta tarjota sähköistettyjä vaihtoehtoja koko pakettiautomallistossa. Edistyksellinen, testattu kevythybriditeknologia tarjoaa omistajille kompaktin, ketterästi reagoivan ja taloudellisen auton, ” toteaa Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. 

Fiesta Vanissa on lisäksi edistyksellisiä yhteysominaisuuksia ja kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka auttavat kuskeja pysymään aikataulussa ja välttämään kalliita vahinkoja kaupunkiympäristössä työskennellessä. 


Polttoainesäästöjä sähköistetyn voimansiirron avulla

Fiesta Van EcoBoost -kevythybriditeknologia on samanlainen kuin vuoden pakettiautoksi (International Van of the Year) vuonna 2019 valitussa Transit Custom EcoBlue -kevythybridissä.

Mallissa oleva hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori/generaattori (BISG), jonka avulla voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakustoa.

Tehokkaamman BISG:n avulla Fiesta Van EcoBoost -kevythybridin Auto-Start-Stop  teknologia pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 25 kilometrin tuntinopeudella ja auton ollessa paikallaan vaihde päällä kytkinpoljin painettuna.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita..

Älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää.  

Teknologian ansiosta Fiesta Van -kevythybridin polttoaineen kulutus on alkaen 5,1 l/100 km ja COpäästöt alkaen 115 g/km (WLTP). Polttoaineenkulutus laskee jopa 6 prosenttia verrattuna perinteiseen polttomoottoriin (NEDC).1

Fiesta Van kevythybridissä on myös sylinterin lepuutustoiminto, joka parantaa auton polttoainetaloudellisuutta poistamalla automaattisesti käytöstä yhden moottorin sylintereistä, kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai ajettaessa tasakaasulla. Järjestelmä voi ottaa sylinterin käyttöön tai poistaa sen käytöstä 14 millisekunnissa ilman vaikutusta suorituskykyyn ja ajo-ominaisuuksiin.

Fiesta Van -kevythybridi on saatavana Trend ja Sport -malleihin, ja se korvaa 85 hv 1.5 litran TDCi-dieselmoottorin. 


Teknologiaa tuottavuuden kasvattamiseksi

Fiesta Van EcoBoost -kevythybridin sisätilat sopivat hyvin nykyaikaiseen kaupalliseen käyttöön. Kuskit, jotka käyttävät mobiililaitteita reittisuunnitteluun, toimitusten seurantaan ja ajantasalla pysymiseen, hyötyvät edelleen veloituksetta SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän yhteydessä olevista Apple CarPlay ja  Android Auto™ -sovelluksista.2  

SYNC 3 -järjestelmä toimii 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, ja sitä voi käyttää nipistys- ja hipaisuliikkein. SYNC 3 käyttöjärjestelmä on uudistunut, ja siinä on nyt isommat, helppokäyttöisemmät nappulat.  

Internetyhteys on mahdollista vakiovarusteena olevan FordPass Connect3 -modeemiteknologian ansiosta – tuottavuus kasvaa, kun autoon saa muodostettua liikkuvan WiFi-yhteyspisteen, ja omistajat pystyvät pitämään autonsa turvassa ja tehokkaassa käytössä käyttämällä FordPass Pro -sovellusta. 4

Kuljettajaa avusta teknologiat voivat auttaa Fiesta Vanin kuljettajia ehkäisemään tai lieventämään kolareita muiden autojen, pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden kanssa. Näihin teknologioihin kuuluvat muun muassa törmäyksenestoavustin aktiivisella jarrutustoiminnolla,5 risteävän liikenteen varoitus aktiivisella jarrutustoiminnolla5 ja Fordin kaistapitoavustin5 . Aktiivisessa vakionopeudensäätimessä on liikennemerkkien tunnistus, mikä auttaa kuljettajia välttämään ylinopeussakot. Järjestelmä säätää auton vauhdin voimassa olevan nopeusrajoituksen mukaiseksi tarkkailemalla tien vieressä ja yläpuolella olevia nopeusrajoituskylttejä.  

Uudistetussa Fiesta Van -mallistossa – mukaan lukien uusi kevythybridimalli – on useita parannuksia, joihin kuuluvat uudet LED-heijastinajovalot vakiovarusteena Trend-malleissa, LED- projektoriajovalot Sport-malleissa. Molemmissa varustetasoissa on uudet vanteet; Trend-mallissa 16-tuumaiset teräsvanteet ja Sport-malleissa 17-tuumaiset seitsemänpuolaiset kevytmetallivanteet. 

Fiesta Van EcoBoost kevythybridi liittyy Fordin laajaan hyötyajoneuvojen kevythybridien ja ladattavien hybridien joukkoon. Ford esitteli viime vuonna 48 voltin kevythybridimallit Transitiin, Transit Customiin ja Tourneo Customiin sekä ladattavat hybridit Transit Customiin ja Tourneo Customiin.  

                                                            

1Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintamatka mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EC) 715/2007 ja (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Kevyet pakettiautot, joiden tyyppihyväksynnässä on käytetty Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP)-mittaustapaa, saavat sekä New European Drive Cycle (NEDC) että WLTP-arvot polttoaineenkulutukselle ja CO2-päästöille. WLTP korvaa NEDC:n kokonaan viimeistään vuoden 2020 lopussa. Siirtymävaiheen aikana WLTP-arvot muutetaan laskennallisesti NEDC-arvoiksi. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. 

2Älä käännä huomiota pois ajamisesta. Käytä ääniohjattuja toimintoja aina kun se on mahdollista; älä käytä mobiililaitteita ajon aikana. Kaikki toiminnot eivät toimi kaikissa puhelimissa. 

3Ominaisuus saattaa vaatia aktivoinnin.  

Tietyissä älypuhelimissa toimiva FordPass Pro -sovellus on ladattavissa sovelluskaupoissa. Sovellus on maksuton, mutta viesti- ja datamaksuja saattaa aiheutua.  

5Kuljettajaa avustavat teknologiat ovat lisävarusteita. Auton kuljettaja on vastuussa liikenteen huomioinnista ja arvioinnista sekä ajoneuvon hallinnasta.


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje




Uutiset



Käyttöehdot Yksityisyydensuoja Työpaikat